MODEL TRANSPORTASI PENGIRIMAN PRODUK PERISHABLE DENGAN MULTI KENDARAAN

Winanda Kartika(1*),


(1) Politeknik APP Jakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract : According to Graf theory, the shortest path determination is a problem of looking for a path between two vertices in a weighted graph to obtain the minimum amount of weight.The determination of the shortest path problem also called optimization problem. Several algorithms have been developed in solving this problem. Each algorithm has a different way of solving a particular problem. In this study, the development of algorithms was carried out to determine the critical path from one origin point to one destination point on a network for the delivery of perishable products that limited time window to minimize the total cost and the selection of vehicles that will be used for solving the problem.The Algorithm that developed is Dijkstra algorithm. The first stages of the algorithm development is to modify the network of the studied problem by making the network replication. The second stage is to make problem-solving steps to minimize the total cost, consists of a fixed cost, variable cost, vehicle turnover costs, deterioration cost and parking fees with modified Dijkstra algorithm because the problems can not be modeled mathematically.To test the developed algorithm, we used numerical examples with hypothetical data

Keywords: perishable product; deterioration; time window; modified Dijkstra algorithm

Abstrak : Menurut teori Graf, penentuan rute terpendek merupakan suatu persoalan mencari lintasan antara dua buah simpul pada graf berbobot untuk mendapatkan jumlah bobot yang paling minimum. Permasalahan penentuan rute terpendek disebut juga masalah optimasi.Beberapa algoritma telah dikembangkan dalam pemecahan masalah ini. Setiap algoritma memiliki cara yang berbeda dalam menyelesaikan suatu permasalahan tertentu. Pada penelitian ini, dilakukan pengembangan algoritma untuk menentukan lintasan kritis dari satu titik asal ke satu titik tujuan pada suatu jaringan untuk pengiriman produk perishable dan dibatasi jendela waktu dengan meminimumkan total biaya sekaligus pemilihan jenis kendaraan yang akan digunakan untuk pemecahan masalah. Algoritma yang dikembangkan adalah Algoritma Dijkstra. Tahapan awal pengembangan algoritma adalah memodifikasi jaringan dari masalah yang diteliti dengan cara membuat replikasi jaringan. Tahapan kedua adalah membuat langkah pemecahan masalah untuk meminimumkan total biaya yaitu biaya tetap, biaya variabel, biaya pergantian kendaraan, biaya deteriorasi dan biaya tunggu dengan modifikasi Algoritma Dijkstra. Modifikasi Dijkstra dilakukan karena permasalahan yang diteliti tidak bisa dimodelkan secara matematis. Pengujian algoritma menggunakan contoh numerik dengan data hipotetik.

Kata kunci: produk perishable; deteriorasi; jendela waktu; modifikasi Algoritma Dijkstra.


Full Text:

PDF (INDONESIA)

References


J. Chen, M. Dong dan L. Xu, “A perishable product shipment consolidation model considering freshness - keeping effort,” Transportation Research Part E, pp. 56-86, 2018.

L. Trihardani, Pengembangan Model Distribusi Produk Perishable Multi Temperatur dengan Mempertimbangkan Biaya Energi, Surabaya: Institut Teknologi Sepuluh November, 2011.

A. T. Atmojo, Desain Konseptual Pola Pengangkutan Sayur Antar Pulau, Surabaya: Institut Teknologi Sepuluh Nopember, 2010.

A. Nazemi dan F. Omdi, “An efficient dynamic model for solving the shortest path problem,” Transportation Research part C, vol. 26, pp. 1-19, 2013.

Z.-J. Ma, Y. Wu dan Y. Dai, “A combined order selection and time-dependent vehicle routing problem with time widows for perishable product delivery,” Computer & Industrial Engineering, vol. 114, pp. 101-113, 2017.

I. Sartika, Pengembangan Model Rantai Pasok Produk Mudah Rusak dengan Mempertimbangkan Kualitas, Jakarta: Institut Pemerintahan Dalam Negeri, 2009.

H.-K. Chen, C.-F. Hsueh dan M.-S. Chang, “Production scheduling and vehicle routing with time windows for perishable food products,” Computer & Operation Research, vol. 36, no. 7, pp. 2311-2319, 2009.

N. Moungla, L. Letocart dan A. Nagih, “An improving dynamic programming algorithm to solve shortest path problem with time window,” Transportation Research, pp. 931-938, 2010.

F. P, G. F, L. D dan M. R, “Solving the shortest path tour problem,” European Journal of Operational Research, vol. 230, no. 3, pp. 464-474, 2013.

W. Hu, A. Toriello dan M. Dessouky, “Integrated inventory routing and freight consolidation for perishable goods,” European Journal of Operational Research, vol. 271, no. 2, pp. 548-560, 2018.




DOI: https://doi.org/10.30988/jmil.v3i1.72

Article Metrics

Abstract view : 14 times
PDF (INDONESIA) - 8 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Winanda Kartika

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Jurnal Manajemen Industri dan Logistik is abstracting & indexing in the following databases: 

  DOAJ (Directory of Open Access Journal)           DOAJ (Directory of Open Access Journal)

 
 

View My Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


ISSN 2622-528X (Print) and ISSN 2598-5795 (Online)

CORRESPONDENCE :

Unit Penelitian dan Pengabdian Masyarakat (UPPM)
Politeknik APP Jakarta
Kementerian Perindustrian
M. Tirtana Siregar
Managing Editor Jurnal Manajemen Industri dan Logistik
Telp. : 021-7867382/83
HP/WA : 082125910310
email :
jurnal@poltekapp.ac.id