PEMECAHAN MASALAH KEMACETAN LALU LINTAS DI PEREMPATAN SUKARNO HATTA – BUAH BATU BANDUNG DENGAN METODE SIMULASI KOMPUTER
Downloads
Additional Files
Abstract
This paper proposes a solution to the problem of congestion at the Sukarno Hatta Intersection - Buah Batu Bandung by using a computer simulation method with Pro Model software. There are three alternative solutions to this problem, namely changing the duration of traffic lights, adding new road lanes, or making flyovers. Changing the duration of the traffic lights will only reduce the car's travel time from an average of 10.5 minutes to 8.9 minutes (85% of the previous travel time). Adding one lane to each road will only reduce the vehicle's travel time from an average of 10.5 minutes to 7.7 minutes (73% of the previous travel time). The construction of a one-way flyover on Jalan Sukarno Hatta is the best solution, because it reduce the vehicle travel timefrom an average of 10.3 minutes to 3.2 minutes. Significant changes have occurred, the travel time is only 32% of the previous travel time.
Abstrak
Makalah ini mengusulkan solusi atas masalah kemacetan di Perempatan Sukarno Hatta – Buah Batu Bandung dengan menggunakan metode simulasi komputer dengan perangkat lunak Pro Model. Ada tiga alternatif solusi masalah ini yaitu mengubah durasi lampu merah dan hijau, menambah jalur jalan baru, atau membuat jalan layang. Pengubahan durasi lampu merah dan hijau hanya akan mengurangi waktu tempuh mobil dari rata-rata 10,5 menit menjadi 8,9 menit (85% dari waktu tempuh sebelumnya). Penambahan satu jalur pada setiap jalan hanya akan mengurangi waktu tempuh kendaraan dari rata-rata 10,5 menit menjadi 7,7 menit (73% dari waktu tempuh sebelumnya). Pembuatan jalan layang satu arah di Jalan Sukarno Hatta merupakan solusi terbaik, karena mengurangi waktu tempuh kendaraan untuk dari rata-rata 10,3 menit menjadi 3,2 menit. Terjadi perubahan signifikan, waktu tempuh tinggal 32% dari waktu tempuh sebelumnya.
Downloads
W. Mustikarani and S. , "Analisis Faktor–Faktor Penyebab Kemacetan Lalulintas di Sepanjang Jalan H Rais A Rahman (Sui Jawi) Kota Pontianak," Jurnal Edukasi, vol. 14, no. 1, 2016. Available at: DOI 10.31571/edukasi.v14i1.292.
E. Harahap, A. Harahap, A. Suryadi, D. Darmawan and R. Ceha, "LINTAS: Sistem simulasi lalu lintas menggunakan SimEvents MATLAB," 2018. Available at: http://repository.unisba.ac.id/handle/123456789/15634.
F. Umar, "Simulasi Arus Lalu Lintas di Perempatan Jalan Untuk Meminimalkan Waktu Tunggu Antrian Dengan Menggunakan ARENA," 2016. Available at: http://jrmsi.studentjournal.ub.ac.id/index.php/jrmsi/article/view/440.
C. D. Leonis and others, "Usulan perbaikan sistem lalu lintas di Jalan Buah Batu dengan menggunakan simulasi," 2018.
T. Salim, M. Hutagalung and H. Y. Sutarto, "Simulasi Arus Lalu Lintas Menggunakan Perangkat Lunak Simulink," Jurnal Telematika, vol. 13, pp. 7-12, 2019. Available at: https://journal.ithb.ac.id/telematika/article/view/254.
N. Supriatna, N. C. Basjaruddin and E. Rakhman, "Cooperative Driving Pada Perempatan Jalan Berbasis Fuzzy Logic Menggunakan Komunikasi Antar Kendaraan," in Prosiding Industrial Research Workshop and National Seminar, 2017. Available at: DOI 10.35313/irwns.v8i3.709.
I. Iryanto and D. Andiwijayakusuma, "Pengaturan Lampu Lalu Lintas dengan Simulasi Monte Carlo Studi Kasus: Perempatan Daerah Dago--Bandung," JTT (Jurnal Teknologi Terapan), vol. 2, 2016. Available at: DOI 10.31884/jtt.v2i2.15.
R. Firmansyah, F. Baskoro and B. R. Rynaldo, "Perancangan dan Simulasi Sistem Lampu Lalu Lintas 4 Arah dengan Menggunakan Programmable logic Controller Omron CP1E dengan Tampilan Cx-Designer," INAJEEE: Indonesian Journal of Electrical and Eletronics Engineering, vol. 1, pp. 13-18, 2018. Available at: https://journal.unesa.ac.id/index.php/inajeee/article/view/3309.
S. P. Buana and B. Tulung, "Simulasi Pengaturan Lampu Lalu Lintas Berdasarkan Jam Dan Hari di Perempatan Jalan Dengan Visualisasi HMI," 2016. Link: http://etd.repository.ugm.ac.id/home/detail_pencarian/105593.
M. K. A. Al Mufti, W. Wahyudi and B. Setiyono, "Simulasi Lalu Lintas Simpang Empat Menggunakan Cellular Automata Dengan Sistem Kontrol Berbasis Artificial Neural Network pada Matlab," TRANSIENT, vol. 7, pp. 508-514., 2018. DOI 10.14710/transient.7.2.508-514.
R. Bowden, B. K. Ghosh and C. Harrell, "Simulation using promodel," Boston: McGrawHill, 2000.
S. Robinson, Simulation: the practice of model development and use, vol. 50, Wiley Chichester, 2004. Available at: DOI 10.1057/palgrave.jos.4250031.
A. M. Law, "Simulation modeling and analysis 4th edition," The McGraw-Hill companies, 2007. Available at: https://fac.ksu.edu.sa/sites/default/files/index.pdf.
S. G. Henderson and B. L. Nelson, Handbooks in operations research and management science: simulation, Elsevier, 2006. Available at: DOI doi.org/10.1016/s0927-0507(06)x1300-2 .
I. Docherty and J. Shaw, Traffic jam: ten years of'sustainable'transport in the UK, Policy Press, 2008. Available at: DOI 10.1111/j.1467-9299.2010.01818_3.x.
J. Sterman, Business dynamics, Irwin/McGraw-Hill c2000.., 2010. Available at: DOI 10.1057/palgrave.jors.2601336.
F. N. Gustavsson, New Transportation Research Progress, New York: Nova Science Publishers, Inc, 2007.
JMIL Jurnal Manajemen Industri dan Logistik (Journal of Industrial and Logistics Management) is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in JMIL Jurnal Manajemen Industri dan Logistik agree to the following terms:
JMIL Jurnal Manajemen Industri dan Logistik is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. This permits anyone to copy, redistribute, remix, transmit and adapt the work provided the original work and source is appropriately cited.
This means:
(1) Under the CC-BY license, authors retain ownership of the copyright for their article, but authors grant others permission to use the content of publications in JMIL Jurnal Manajemen Industri dan Logistik in whole or in part provided that the original work is properly cited. Users (redistributors) of JMIL Jurnal Manajemen Industri dan Logistik are required to cite the original source, including the author's names, JMIL Jurnal Manajemen Industri dan Logistik as the initial source of publication, year of publication, volume number, issue, and Digital Object Identifier (DOI); (2) Authors grant JMIL Jurnal Manajemen Industri dan Logistik the right of first publication. Although authors remain the copyright owner.